Saturday 23 March 2013

Anjakkan Sahabat



                                                                   
Perkenalkan disebelah kananku adalah sahabatku muaz.Sahabat yang sangat coOlll..Jika dia mempunyai masalah,melihat saja riak wajahnya seolah-olah tiada kerisauan.Sering membantu ketika api kemaraan diriku terpadam..Kami saling nasihat menasihati :) ..Cuba menyelesaikan masalah bersama walaupun tidak semua..Diri ini selalu lemah, maka sahabatlah penguat padaku, Dia sering menjenguk keadaanku pabila diri lemah dilanda penyakit.
Lumrah dunia…


Sepanjang perjalanan,menuju redha Allah.. Terlalu banyak ujian yang menimpa kita, dan adakalanya diri ini terasa ingin berputus asa.. Ada juga kalanya, terasa ingin lari dari masalah dunia. Apabila diri memerlukan semangat dari luar, maka disinilah bermula peranan sahabat dalam saling menegur untuk perubahan bersama.
Semasa sahabat kita seolah kecewa akan dunia, inilah masa kita membantunya kerana kita adalah sahabat (yang membezakan dgn rakan yang lain)..Melihat sahabat kecewa, berilah kata-kata semangat padanya, kerana adakalanya, mereka merasakan bahawa mereka hanya berjuang seorang, tak kisahlah samaada dalam pelajaran ataupun masalah dunia yang lain..Bagilah mereka  semangat, ingatkan mereka bahawa anda turut berjuang bersama mereka, selesaikan masalah rakanmu itu bersama.


Teringat satu kisah, apabila aku seolah tidak bermaya akan dunia , maka ramai sahabat yang datang menyuruh diriku agar mengikhlaskan niat ..Hmm~..sedangkan ikhlas itu di umpamakan seperti “seekor semut hitam diatas batu yang hitam di malam yang kelam”… Agak tidak relevan ayat tersebut bagi sahabat yang memang ingin mengejar redha Allah, sebab dia tidak memerlukan sepotong ayat yang dia sudah ketahui,kerana ayat itu adalah asas bagi mencapai redha Allah.
Sepatonya peranan kita sebagai sahabat harus mendorong sahabat kita yang down tu supaya dia lebih dekat dengan Penciptanya..Kadang-kadang diri kita memerlukan lebih dari kata-kata..Malahan kita memerlukan bukan setakat sokongan, tetapi bantuan untuk lebih mendekatkan diri serta mengingatkan diri kepada akhirat..


Namun dalam bersahabat, kita tidak boleh lari dari hakikat bahawa pasti ada perselisihan paham antara kita..Sahabat kita tu bukanlah pakar motivasi yang selalu masuk dalam tv, tapi mereka lah insane yang ingin membantu kita,jika cara mereka menyampaikan ada menguris hati kita, maka berlapang dada lah..Kita tidak boleh mengharapkan mereka faham akan keperluan dan cara untuk membantu kita, sedangkan mereka adalah insan yang lain yang diciptakan berbeza dari ciptaan Tuhanku yang tidak ada satu pun yang sama. Kehebatan tuhan :) ,cap jari yang nampak pun setiap orang xde yang sama, inikan pula perasaan yang xnampak..


Dalam mengejar Redha Allah , tidak munkin kita dapat hadapi dugaan dunia ini berseorangan, kerana fitrah manusia perlukan teman. Maka bawalah teman dan sahabatmu itu bersama menuju redha Allah.


No comments:

Post a Comment