Tuesday 26 February 2013

Mendera Suatu Kebiasaan





Apa bebudak blogger ni, dera dia kata biasa..Apa yang biasanya???..
Saya bincangkan dibawah, sekarang saya ingin aju'kan dahulu satu persoalan, jawab la ye (dalam hati je).


INSANKAH MANUSIA?


Sedikit pencerahan.Apakah yang dimaksudkan dengan insan?? Dan bagaimana pula dengan manusia??...ok, sebenarnya kedua-duanya merujuk dan membawa maksud yang sama. Mengikut terjemahan kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,  “Insan bermaksud human being”, manusia ataupun mahluk yang dicipta oleh Allah swt yang tidak terlepas dari kealpaan.


Saya ingin tekankan bahawa “Seorang manusia itu tidak semestinya seorang insan, juga seorang insan itu tidak bermakna dia seorang manusia”. Saya perjelaskan, mungkin pada ciri fizikalnya bertepatan dengan ciri fizikal seorang manusia tetapi tingkah lakunya tidak menunjukkan sedemikian.
Saya perhaluskan, pernah atau tidak anda mendengar manusia yang tidak berperi kemanusiaan?.. Ok lihat kembali kepada tajuk kita, kenapa saya mengatakan bahawa
 Mendera Itu Suatu Kebiasaan.


Pada hari ini kita dapat lihat pelbagai deraan yang dilakukan oleh manusia kepada manusia yang lain, ada yang mendera pembantu rumah, ada yang mendera kaum keluarga sendiri dan macam-macam lagi. Lazimnya, dera ini melibatkan dua pihak yang mana satu pihak mempunyai kuasa akan mendera pihak yang lemah. Baru-baru ini negara kita digemparkan dengan isu penderaan bayi oleh pembantu rumah. Apabila buletin menyiarkan satu video penderaan terbabit, dengan pantasnya saya mendengar ada insan yang berkata “Setan, tak de hati perut langsung”,ada juga yang berkata “Woi, ko datang negara ni pun merempat, orang bagi keje buat macam #+@$#  plak”.


Bagi saya, itu merupakan reaksi positif sebenarnya, kerana memang fitrah manusia menbenci kejahatan, Cuma adabnya sahaja yang tiada apabila bercakap. Namun sejauh manakah kesedaran kita tentang isu ini?..Saya yakin banyak lagi isu penderaan diluar sana yang telah dan masih lagi berjalan, yang lansung tidak terakam dalam suratkhabar mahupun media semasa.



Saya berkongsi satu kisah, suatu pagi semasa saya keluar bilik hendak pergi ke kelas dimana waktu itu penduduk kolej sedang berpusu-pusu hendak pergi ke fakulti masing-masing, lalu saya lihat seorang pak cik yang merupakan cleaner kolej kami sedang mengambil sampah pada setiap tong sampah di koridor .saya sangat hormat pada setiap cleaner kolej dan fakulti,sebab saya tahu, tanpa mereka banyak perkara yang akan tergendala.Tiba-tiba ada kucing yang lalu dengan terserlah kecomelanya ;) ,tetapi pak cik cleaner tersebut menghalau kucing itu , saya paham, mungkin kucing mendatangkan susah padanya, kerana kadang-kadang kucing itu buang hajat kat tandas kami, memandangkan kami berada ditingkat yang kedua,munkin idea membela kucing tidak relevan. Namun apa saya terkejut ialah, Pak cik tersebut menendang kucing itu sehingga jatuh dari tingkat kami (tingkat 2). Nasib baik di tingkat satu ada orang yang menyidai tuala di ampaian, lalu kucing itu sempat menerkam dan bergayut pada tuala, kalau tak, mesti da penyek kat groundfloor hehe ..Tapi kesian kat kucing tu.


Apa yang ingin saya sampaikan ialah, Jika kita sendiri pun tidak mampu menyayangi binatang, bagaimana kita ingin menyayangi orang lain  (manusia) yang sifatnya mempunyai pelbagai karenah dan kehendak?..Jauh sekali untuk meminta orang lain pula untuk menyayangi ahli keluarga kita, kerana itulah saya mengatakan mendera itu sebenarnya suatu kebiasaan.

Kita dijadikan di muka bumi ini sebagai khalifah untuk mentadbir bumi dengan menunaikan hak masing-masing. Bukan manusia sahaja mempunyai hak , haiwan dan tumbuh-tumbuhan juga mempunyai hak mereka. Jika hak alam sekitar  yang mudah pun kita tidak dapat tunaikan, bagaimana kita mampu untuk menunaikan hak manusia yang besar?.


Jika kita fikir tentang semua itu, rasenye macam tidak mungkin kita dapat tunaikan semua hak itu..Tapi percaya atau tidak, jika kita ikut ajaran Islam dengan betul, dan patuh kepada perintah Allah swt serta menjauh laranganya, secara automatiknya semua hak tersebut tertunai, Jika kita tunai hak yang utama iaitu sebagai hamba Allah swt, segalanya akan menyusul dengan mudah In shaa Allah ..Bagi saya, bayi dan haiwan ada  mempunyai persamaan, kerana mereka tidak mempunyai dosa..berbanding diri ini yang setiap hari melakukan dosa :( ..kerana itulah saya menganggap golongan ini sebagai Cute Comel Semualah senang cite.
Semoga kita menjadi Insan yang penyayang :)

2 comments: