Monday 22 April 2013

Doa Yang Perlu kita amalkan Seharian.


Wahai orang muslim , berdoalah..kerana itu adalah senjata mu yang paling berbisa..sesungguhnya Allah s.w.t suka pada mereka yang hanya berharap padanya..

Di post ini suka admin mengumpulkan koleksi doa-doa yang selalu diamalkan dalam bentuk gambar..
Admin hanya mengambil doa-doa yang kebiasaannya orang mahu tetapi tidak tahu apa doa yang sepatutnya mereka baca.Disini admin akan postkan gambar doa-doa tersebut.




 Ini doa bagi kaum hawa dalam memilih pemimpin yang baik dalam hidupnya..Mencari pasangan itu bukanlah mudah seperti menukar baju ataupun memilih kasut..Memilih pasangan adalah perkara yang berat, kerana kita akan bersama dengannya sepanjang hidup kita untuk mencapai redha Allah..Oleh itu berhati-hatilah dalam memilih pasangan,terutama kaum hawa, kerana memilih pemimpin yang baik itu penting.Agar negara yang bakal dibina kelak berkualiti serta dapat melahirkan zuriat yang baik. Berdoalah agar dipermudahkan dalam proses memilih pasangan yang baik-baik.



 Sebagai mana pentingnya berdoa meminta kebaikan kepada diri, begitu jugalah pentingnya berdoa meminta agar dijauhkan apa yang tidak baik dari diri. Islam itu balance, kerana itu ada dua sama ada dosa atau pahala, syurga ataupun neraka... Begitu juga suruhan Amar makruf nahi mungkar.. Kita tidak boleh hanya melakukan kebaikan semata-mata tanpa mencengah kejahatan. Itulah yang banyak terjadi pada hari ini dimana ustaz-ustaz jugak tidak dapat lari dari melakukan kesalahan besar dalam masyarakat sehinggakan hilang percaya masyarakat pada golongan ini..Golongan ini hanya melakukan amar makruf sehingga dapat digelar ustaz, tapi malanganya tidak nahi mungkar.




Dalam hidup ini kita tidak dapat lari dari tekanan kehidupan, tidak kiralah kanak-kanak, remaja, serta orang dewasa...Kanak-kanak tertekan dengan merasakan mereka tidak bebas melakukan apa yang mereka mahu, mereka merasakan ibu bapa menyekat  perilaku mereka dari mereka bebas melakukan apa sahaja.. 

Remaja pula tertekan dengan masalah pemblajaran mereka..Tidak lupa masalah yang sinonim dengan remaja iaitu masalah cinta.. Golongan remaja lebih cenderung hatinya untuk rasa ingin difahami hatinya, namun tidak semua menemui apa yang mereka mahukan sehingga datangnya tekanan pada diri.

Golongan dewasa pula tertekan dengan bekerja mencari wang untuk menyara keluaraga. Tekanan ini sememangnya lebih besar dari 2 yang diatas.. Bekerja bukanlah sesuatu perkara yang mudah, kerana kita terpaksa hadapi perkara yang sama hari demi hari, ia pasti mendatangkan tekanan pada diri, belum termasuk kena marah di tempat kerja, masalah keluarga dirumah, tekanan membayar hutang..

Oleh itu amalkanlah doa ini kawan-kawan  :) ..Allah pasti memakbulkan doa hambanya yang tidak berputus harap padanya. 

2 comments: