Wednesday 3 April 2013

Gelombang Perubahan Negara.



Minggu ini sahaja sudah mampu melakar sejarah negara, dengan isu BUBAR yang hangat diperkatakan seluruh rakyat Malaysia..Tidak kiralah yang boleh mengundi mahupun tidak..Saya melihat ia seolah satu hari keraian bagi rakyat Malaysia kerana ia merupakan hari dimana akan berlakunya satu titik tolak baru dalam sejarah Malaysia. Saya melihat, kita sudah bertambah satu lagi hari keraian selain hari raya haji dan aidilfitri.

Di facebook, macam-macam gamba yang di edit tentang pembubaran parlimen yang dibuat.Ini menunjukkan rakyat Malaysia yang sebenarnya bukan sahaja berani dengan melontarkan karya kreatif mereka di internet, tetapi rakyat Malaysia dilihat Seakan tidak sabar untuk mengundi..


                                                             (karya kreatif rakyat di fb)

Berikutan Ucapan Pembubaran dari Dato Seri Najib semalam, 4 negeri pembangkang (Selangor,Kedah,Kelantan,P.Pinang) mengikut pembubaran semalam, dengan menunjukkan mereka sudah bersedia menghadapi PRU-13  (sumber berita harian)..Rakyat Malaysia seolah menanti pembubaran tersebut.

Malaysia, Bakal berlaku perubahan besar pada PRU-13 ..Ramai yang menjangka, PRU-13 bakal mencorak masa depan Malaysia, dapat kita lihat pada hari ini banyak cetusan Gelombang Kebangkitan Rakyat di seluruh Malaysia, tidak lupa juga rakyat Malaysia diluar negara samaada sedang bekerja mahupun belajar turut berhimpun atas satu nama, Gelombang Kebangkitan Rakyat.

Saya tidak menolak, Bahang Pilihanraya Umum ini akan turut dirasai oleh para pelajar mahupun rakyat biasa yang dilihat masih belum layak untuk mengundi..Bahang ini seolah-olah seperti demam bola sepak yang  berlaku 4 tahun sekali iaitu World Cup..


Kerajaan ingin mempertahankan tampuk yang sedia ada dengan janji pembaharuan dan pelbagai insentif bagi menolong rakyat..Namun, tidak kurang hebatnya, Pihak Pembangkang dengan janji yang mampu merubah Malaysia menjadi satu kerajaan yang ber Alaf baru, yang mula disambut oleh jutaan rakyat..       
“SENGIT” itu sahajalah perkataan yang dapat saya gambarkan untuk situasi ini.. Keterujaan turut dirasai oleh saya sendiri walaupun saya masih tidak layak mengundi..Hanya Doa  mengharapkan yang terbaik untuk Negara yang mampu saya sediakan.


Bagi pengundi-pengundi di luar sana, Pilihlah dengan bijak, Lihat kembali kepada kriteria yang terdapat dalam Ikrar Negara..  Agama, Bangsa , Dan Negara..Urutan yang sangat cantik.. Seperti dalam memilih calon isteri, pilihlah kerana agamanya dulu :) .. Apa yang kita pilih akan sehidup semati dengan kita, begitu juga negara.. Jangan sebabkan mengikut kehendak, kita pilih yang tidak baik,maka rosaklah negara..


Harap Pemilihan pada kali ini dilakukan dengan adil, tidak kiralah siapa pun yang bakal menang sama ada kerajaan mahupun pembangkang, kerana itu adalah pilihan rakyat Malaysia sendiri. Harap semua dapat menghormati keputusan rakyat.


Janganlah Cemari Pilihanraya kali ini dengan kekotoran akhlak pengundi.. Sama-samalah jaga akhlak kita sama ada yang boleh mengundi ataupun tidak,melalui IT, perbuatan fizikal,mahupun lontaran suara..Doakan yang terbaik untuk Islam dan Negara..Amin.

No comments:

Post a Comment